Page 47 - Hegas Höstkatalog 2023 - BOK.indb
P. 47

    9–12år
Norrköping tänker nytt. Skönlitteratur ska genomsyra undervisningen i naturvetenskap
och teknik för F – 6 i hela kommunen. Tillsammans med en forskare tar de fram
arbetsmodellen som gör det möjligt.
Anna Kälvius Strömberg är lärare på Hagasko- lan. Hon och lärarbibliotekarien Susanne Köh-
ler har velat använda skönlitteratur i NO- och teknikundervisningen för skolans sexor under en
lång tid. Men det var svårt att hitta rätt böcker. – När Susanne frågade mig om jag ville vara
med sade jag bara ”Ja!”, berättar Anna. Jag är själv dålig på att hitta skönlitteratur som passar.
Tillsammans kunde vi sätta på teknikglasögonen och hitta rätt.
Hegas lättlästa böcker föll dem i smaken.
– De är perfekta i undervisningen, säger Susanne.
De tar inte så lång tid att läsa för lärare eller elever och de har pedagogiskt innehåll och bilder. Dessutom finns de också som ljudböcker.
BÖCKER FÖR ALLA
Lektionerna i rörelse och konstruktionsteknik match- ades med BMX Gripen – en fartfylld bok om ungdo- mar som mekar och tävlar med cykel. Under våren stod sex och samtycke på schemat. Då plockade Susanne och Anna fram böckerna Stallet – Aldrig vara tyst, San- ja - Tuff nog och 16 – Det värsta som kan hända. Alla tre är böcker om olika tonårsöden, sexualitet, samtycke och identitet.
– Böckerna blev en jättebra samtalsingång och det blev lättare att få in genustänket i undervisningen, berättar Anna.
LÄTTLÄST UPPSKATTAT
Med fler böcker att välja mellan får varje elev möjlig- het att själv utforska och läsa mer om de ämnen som lockar extra mycket.
– Det blir som ett smörgåsbord och eleverna är så sugna! säger Anna.
Eleverna håller med:
– Det är spännande och man lär sig om det skulle hända en själv, säger en elev.
– Man blir mer inne i det man läser. Vanliga läro- böcker fungerar inte lika bra, säger en annan elev.
LÄSNING MOTIVERAR
Nu ska fler skolor i Norrköping använda skönlitteratur i naturvetenskap och teknikundervisningen. Alma Jahic Pettersson är forskaren bakom initiativet. Hon har själv undervisat i grundskola och vet hur viktig läsningen är i klassrummet.
– Läsning är ett stöd i undervisningen, menar Alma. Det ger större säkerhet för barn som är bekväma i läsning men osäkra i ett ämne. Eleven som får chans
att lära sig ett ämne utifrån egna intressen är motiverad och lär sig lättare.
Med projektet samlar Alma både bibliotekarier och lärare från hela kommunen. Tillsammans får de nya erfarenheter.
– Styrkan i att vara tillsammans vidgar vad läsning är och vad olika läroämnen kan innebära, berättar hon. Det ger också ett bredare perspektiv på vilka böcker som kan funka i olika ämnen.
FÖRDELAR FÖR ALLA
Projektet ger också lärarna som deltar mer kunskap om läsning.
– Att samarbeta i grupp har gjort oss medvetna om hur viktigt det är att vara läsande förebilder och alla olika sätt som läsning faktiskt kan användas på i klass- rummet, säger Anna.
Fördelarna är tydliga också för skolans rektor.
– Det här hjälper fler elever att upptäcka läsningen. Mer läsning, oftare, ökar skolmotivationen och även betygen i förlängningen, säger Ann Sofie Ottosson, rektor för mellanstadiet på Hagaskolan.
47
   

































































   45   46   47   48   49