Page 15 - Hegas Höstkatalog 2023 - BOK.indb
P. 15

    6–8år
n n
L i
 L
i
n
d
q
u
i
s
t
                  Linnea visste vad hon måste göra. Under en sommar byggde hon om skolbiblioteket. En inredningsarkitekt fick uppdraget att skapa läslust i lokalen.
– Miljön påverkar vad eleverna gör, konstaterar Lin- nea. Jag skaffade nya möbler, en del med inbyggda vrår där eleverna kan krypa in och läsa. Saccosäckar. Låga bokhyllor där eleverna själva kan plocka fram böcker.
”De flesta rektorer tänker att de inte har råd med en bibliotekarie. Jag tänkte tvärtom.”
SATSNINGEN
Den stora omställningen kom när Linnea anställde skolbibliotekarien Jonna Bruce på heltid.
– Vi rektorer måste skapa förutsättningar för att skolbibliotek ska finnas, inte lägga på andra uppdrag på skolbibliotekarien, säger Linnea.
Nu är också biblioteksbesöken schemalagda för alla elever på skolan.
– Det är viktigt att alla elever får lika mycket tid i biblioteket – inte bara de som har engagerade lärare, menar Linnea.
BIBLIOTEKARIEN LÄR UT
En viktig del av Jonnas tjänst är den pedago- giska verksamheten. Hon undervisar varje dag. Ibland fler timmar än vad hennes lärarkollegor
hinner göra mellan mentorsansvar och föräld- rakontakt. Det skapar trygghet för eleverna.
– Jag får möjligheten att träffa dem utan att bedöma deras prestation, säger Jonna.
LÄRARSTÖD
Tillsammans med sina lärarkollegor planerar Jonna biblioteksverksamheten efter läroplanen. Då kan hon backa upp med övningar i källkritik
och tematiskt passande skönlitteratur.
– Det frigör tid för kollegorna och gör det lätt-
När Linnea Lindquist blev rektor för Hammarkulls- skolan i Göteborg arbetade en lärare på halvtid med e
a
skolans bibliotek. Många elever saknade
läsvana och besökte sällan biblioteket.
Vägen till läsning hägrade i fjärran.
are för dem att få in skönlitte-
ratur naturligt i undervisningen,
säger Jonna. Eleverna får också en
bredare kunskapshorisont som gör det lättare för mig att hitta rätt typ av bok som motiverar läsningen.
LOCKANDE LÄSKULTUR
Tillsammans har Linnea, Jonna och deras kollegor förändrat läskulturen på skolan. Eleverna hänger i biblioteket. Jonna berättar:
– Eleverna läser mer! Deras läsförståelse och själv- förtroende har ökat då de vet att de klarar av att läsa. De har också bättre koll på sin läsning – de kan skilja på olika typer av böcker och vet vad de gillar.
Hur var det här ens möjligt? För Linnea är svaret självklart:
– De flesta rektorer tänker att de inte har råd med en bibliotekarie. Jag tänkte tvärtom. Det ska vara lika naturligt att ha en bibliotekarie anställd som att ha en lärare.
Är du rektor? Klipp ut och spara! Här kommer Linneas bästa tips:
Sätt läsning på schemat! Med schemalagda besök får alla elever lika stor tillgång till biblioteket och det tydliggör för både elever och lärare att läsning är prioriterat.
Gör plats för läsning! Se till att det finns en bra läsmiljö
där elever vill läsa och kan göra det på sina egna villkor. Skolbibliotekarien ska undervisa! Med pedagogisk verksam- het stöttar bibliotekarien både elever och lärare.
Skolbibliotekarien är central! Vi som rektorer måste göra biblioteken viktiga. Tänk inte att du inte har råd – skolbibli- otekarien har en central roll i skolan som är viktig att utgå ifrån. Det gynnar både elever och lärare.
15



















































   13   14   15   16   17