Page 111 - Hegas Höstkatalog 2023 - BOK.indb
P. 111

   ninni Malmstedt
Janet Assarsson
men det finns också praktiska tips. Som att testa att spela in sitt skratt – hur kul är inte det!?
"Samtalen ger barnen flera ord för samma grundkänsla. Man kan vara arg, men också irriterad, sur, besviken."
ELEVER LÄR TIDIGT
Det är viktigt att börja prata känslor tidigt.
– I ettan är eleverna spontana och ärliga. Då har de
ännu inte lärt sig att svara utifrån förväntningar. Men redan i tvåan drillas barnen i vad som är ”rätt” svar, påpekar Ninni.
– Samtalen ger fler ord för samma grundkänsla. Man kan vara arg, men också irriterad, sur, besviken och så vidare, konstaterar Janet.
Känslosamtal kan även skydda mot psykisk ohälsa senare i livet.
3 tips för ett lyckat känslosamtal
Utgå från en bok! Visa bilderna på storbilds- skärm. Då flyter läsningen på smidigare.
Släta inte över! Var beredda på att hantera be- kännelser om ensamhet och utsatthet. Försäkra eleven om att ni kommer prata vidare om hens känsla med mentor/klasslärare.
Genomför känslosamtalen i halvklass eller mindre grupper så att alla får komma till tals.
känsla till handling, fortsätter Janet. Om vi kan fånga upp några av dessa elever med de här samtalen och göra dem medvetna om hur deras känslor påverkar andra är det bra.
SOLKLART SAMARBETE
Det kanske tycks ovanligt att kurator och skolbibliote- karie arbetar tillsammans men på Rinnebäcksskolan är samarbetet ett lyckat koncept sedan 5 år
tillbaka. I årskurs 1 har Janet oftast inte hunnit
träffa eleverna och kan bli introducerad av Ninni som redan känner alla.
– Vi har båda övergripande funktio- ner på skolan, säger Ninni. Jag älskar böcker och Janet älskar känslor och
vi kommer för att prata om böcker som handlar om känslor. Det kan
inte bli bättre!
– Vi har märkt att en del elever idag går direkt från
111
FAKTA
                     









































































   109   110   111   112   113