Page 7 - 20_01_Hegas Vårkatalog_FLIP_PDF
P. 7

 helt egen bok som finns att låna på biblioteket och köpa i bok- handeln. Malin tror att många av dem kommer glömma enskilda aktiviteter i projektet men hoppas att de ändå bär med sig ett minne av att de varit delaktiga i något viktigt.
– Jag hoppas de känner att just deras egen del var betydel- sefull i helheten och värd att ta på allvar. Den känslan önskar jag att alla barn som växer upp ska ha. Det ger en bra start i livet.
”Om vi zoomar ut
och ser på berättandet i alla dess olika former, så kommer läsande och skrivande att
vara en naturlig och intressant del ...”
Sammanhanget är avgörande
Malin tror på att skapa ett stör- re sammanhang för att på så sätt väcka ett intresse, snarare än att bara påstå att läsning är något bra eller viktigt.
– Om vi zoomar ut och ser på berättandet i alla dess olika former, så kommer läsande och skrivande att vara en naturlig och intressant del, tänker jag. Sammanhanget är avgörande för att hjälpa barnen att själva komma på hur spännande och kul det kan vara.
Samtidigt får du inte all- tid omedelbar respons, men förhoppningsvis har du i alla
fall sått ett litet frö. Malin säger också att skolan har ett tydligt uttalat uppdrag att lära barn läsa och skriva men att alla andra som finns runt barnen, så som föräldrar och kulturarbeta- re, istället kan agera friare och låta det växa fram tillsammans med något annat.
Ökad läslust är allas ansvar
För att främja läslusten tror Malin att man måste tänka utanför boken och jobba på flera olika fronter samtidigt. Det kan handla om att främja läslusten hos vuxna på jobbet för att de i sin tur ska kunna bli läsande förebilder för sina barn och ungdomar. Ett annat sätt är att låta eleverna jobba ihop med en författare, skådespelare eller musiker. Berättelser finns i så många olika former och text kan vara mycket mer än böcker. Malin menar att vi behöver skapa konkreta förutsättningar för samarbeten mellan olika aktörer för att på riktigt jobba läsfrämjande.
– Det finns så många olika sätt att arbeta på för att
främja läslusten men tyvärr
är ofta finansieringen ett problem. Pengarna finns att söka i olika stiftelser, fonder
och myndigheter, men ofta är det strikt begränsat när det kommer till vilka som får ansöka och administrationen är alldeles för krävande för en enskild lärare som redan har en pressad arbetssituation.
Här menar Malin att politiker och beslutsfattare måste enga-
gera sig mer för att göra projekt som Selmas Ettlingar tillgängli- ga och möjliga för fler. För även om hon brinner för barns läslust vet hon att kulturarbetare inte kan arbeta gratis.
– Vi kulturaktörer, som kan komplettera skolans uppdrag och familjens möjligheter, behöver få rimliga ekonomiska förutsättningar för att kunna göra det jobbet. Beslutsfattare måste visa att de menar allvar när de säger att barns och ung- as läsande är viktigt. Att hjälpa barn att etablera en kontakt med litteratur och ett eget språk gynnar inte bara individen utan hela samhället.
Malins tips för ökad läslust!
1. Tänk utanför boken!
Tänk berättande. Då kommer läsningen och skrivandet in naturligt.
2. Låt eleverna arbeta ihop
med författare, musiker eller skådespelare. Berättelser går att berätta på många sätt!
3. Gör det till ett projekt, och sök finansiering hos stiftelser, fonder och myndigheter.
    7
   6–8år
  







































































   5   6   7   8   9