Page 67 - 20_01_Hegas Vårkatalog_FLIP_PDF
P. 67

 – Det är också intressant att prata om klassiker inom olika områden. Till exempel inom roll- spel så är ju Mutant samt Dra- kar och Demoner klassiker. De
är båda rollspel som kom ut på 80-talet, men om du är utanför rollspelssvängen så kanske du inte ens har hört talas om dem. Likaså finns det säkert klassiker inom andra grenar som jag inte ens hört talas om.
När klassikern får nytt liv
Anna menar att det är tacksamt att använda klassikerna som grund för något nytt. Att till ex- empel göra en ny filmatisering av en gammal Disney-favorit, eller göra datorspel baserade på en fantasy-bok.
Fakta: Lajv
Lajv, även känt som levande rollspel, kan beskrivas som en improviserad teater där ingen är publik utan alla är med och spelar. I en påhittad verklighet har alla spelare en roll som
ska gestaltas så trovärdigt
som möjligt. Med hjälp av förbestämda karaktärsdrag, rekvisita och kläder skapas en så fullständig illusion som möjligt av den påhittade världen. Målet är inte att vinna utan som med all kultur att uppleva något nytt, eller helt enkelt ha roligt tillsammans med sina medspelare.
Källa: Spelhobbyförbundet Sverok
– Då har du redan från början en publik som kommer att vara intresserad av din produkt. Det är egentligen ingenting nytt, det som är nytt är kanske att det görs så många fler olika produk- ter idag. En bok blir inte bara
en film, den blir ett datorspel, en fanfiction, kläder och prylar. Samma berättelser går igenom flera olika medier.
Anna fortsätter
– Sen gillar jag också när
man inte bara tar klassikern rakt av utan gör en tvist på
den. Som filmen Clueless, det är ju en modern version av Jane Austens Emma och gör sig lika bra i 90-talets Beverly Hills som i överklassen under 1810-talet.
Möjligheten att skapa sin egen berättelse
I många klassiker målas det upp en hel värld, så som i Sagan om ringen eller Harry Potter, för att inte tala om Star Wars. Histo-
Fakta: Fanfiction
Berättelser som hämtar
sin inspiration från redan etablerade fiktiva universum. Ofta handlar berättelserna om att vidareutveckla en biroll, berätta historien ur ett annat perspektiv eller leka med tanken om vad som hänt där den ursprungliga boken innehåller luckor eller är otydlig.
riska romaner kan också kittla fantasin och önskan om att kun- na vara där på riktigt. Och det är där, enligt Anna, som rollspel, datorspel, fanfiction och lajv skapas. Genom olika medier och interaktioner kan du också dela intresset med andra och disku- tera den värld du förtrollats av. Och ju mer du pratar om den, desto mer växer den och då blir också upplevelsen starkare.
– Att vara lärare på ett lajv i en Harry Potter-inspirerad värld har givit mig en ny förståelse för de lärarna och deras berättelse. När du lajvar i en värld kliver du ju bokstavligen in i en karaktärs skor och upplever världen uti- från dess perspektiv, antingen det är en trollkarls skola, eller en bal på Jane Austens tid. Det tror jag också är en drivkraft
till varför människor skriver fanfiction. De får helt enkelt ta sina favoritkaraktärer och skriva vidare på deras berättelse.
Fakta: Rollspel
Bordsspel där deltagarna tar på sig olika roller och lever sig in i dessa. Under spelets gång och genom de olika rollerna målas sedan en berättelse upp som kan ta olika vändningar baserat på vad som händer i spelet.
       67
   KLASSIKER
 







































































   65   66   67   68   69