4/6
Hegas

Lättläst väcker läslust! Locka tonåringen till läsning med berättelser om trimmade mopeder, moraliska dilemman och återbruk. Redaktionen har samlat 5 tips på lättlästbearbetade ungdomsböcker. 

Tips 1 - Moraliska dilmman i Helena Karlssons serie 16 

Det finns ögonblick som förändrar allt.
Det här var ett av dem.
En minut på fel plats.
Vid fel tidpunkt.
Fel plats och fel tidpunkt.
Det förändrade allt.

Så börjar den första delen i 16-serien. Hadia bevittnar ett rån av två killar hon känner. Det enda hon vill är att springa för livet. Men rädslan gör att hon stelnar till och bara kan se på. Kommer hon att berätta för någon? I del två får vi följa rånaren perspektiv av händelserna.

16 är en serie om moraliska dilemman, identitet och gråzonen mellan rätt och fel. Helena Karlsson skriver med ett enkelt och kraftfullt språk. En stark läsupplevelse med mycket känslor utlovas!

16 serien omslag

Tips 2 - Återbruk och vänskap i Fixa-serien

Maja blänger på de vita tråkiga väggarna. Den nya lägenheten är sämst. Hon bläddrar bland coola tapeter och snygg inredning på nätet men allt är så dyrt. Mellan suckarna och scrollandet förbi alla snygga grejer dyker Sam upp. Och utan att Maja riktigt vet hur det går till är rummet plötsligt fullt av secondhandprylar, färgburkar och tapetprover. För Sam har en plan …

Visst har du saknat feelgood till ungdomar? Då behöver du inte leta längre! I Anna Ahlunds nya Fixa!-serie står kreativitet och vänskap i centrum. Serien handlar om allt om hur kreativa projekt och kluriga lösningar kan få människor att mötas och fördjupa relationer. En härlig bok för den som vill skratta, mysa och bli peppad på att fixa nytt med enkla medel!

Såhär tyckte BTJ-recensenten Carola Forslund (BTJ-häftet nr 10, 2021), som gav den en femma i betyg:
”Kreativitet och vänskap är två centrala teman i denna mysiga feelgood för läsare som vill skratta, mysa och bli inredningsinspirerad.”

Fixa omslag plus inlaga

Tips 3 - Gripande berättelser i Stallserien

Lina vill egentligen inte skada sig själv. Men smärtan har blivit ett sätt att hantera alla jobbiga känslor inom henne. Om det gör ont utanpå gör det inte lika ont inuti. Ingenting annat verkar hjälpa. Men då Lina en kväll följer med sin mamma till stallet händer något. Hon träffar Egon, en ledsen och missförstådd häst som ingen orkar ta hand om. Lina känner igen sig i Egon, hon är också trasig inuti. Och hon vill hjälpa honom. Men för att hjälpa honom måste hon även hjälpa sig själv. Kan de klara det, tillsammans? (Ur Den enda som hjälper.) 

I Stall-serien lär du känna några ungdomar med helt olika bakgrund, men som har det gemensamt att de hänger i samma stall. Det är även i stallet som ungdomarna får möjlighet att växa, läka och hitta sig själva. Om du själv är en hästmänniska vet du precis hur viktigt och läkande stallet kan vara. Författaren Camilla Jönsson skriver lätt om tunga ämnen för unga, om självskadebeteende och sexuella trakasserier bland annat. Och du, varje bok i Stall-serien är fristående!

Stallserien omslag

Tips 4 - Trimmade mopeder i Leif Jacobsens Moppeserie 

Polisen är i byn. Det är slut med trimmande mopeder! Med både bilar och motorcyklar sätter de upp en kontroll ... Det blir början på en händelserik och spännande kväll. Och en razzia som tjejerna och killarna i den lilla byn sent ska glömma. (Ur Razzia)

Leif Jacobsens mopedserie innehåller en massa spänning, trimmade moppar och visar upp vardagen i en småstad. Perfekt läsning för motorintresserade ungdomar! Visste du att alla böcker i serien är fristående? Så här tyckte BTJ-recensenten Bo Nordstrand: 

”Med ungdomligt innesnack av idag, kryddat med teknikaliteter från de trimmade tvåtaktsmotorernas hemlighetsfulla sfär, med tillräcklig realism för att göra historien sannolik, och med en hel del försonande humor lyckas författaren säkert fånga även ovana läsare och få dem att le igenkännande.”

Mopedserien omslag

Tips 5 - Emma Frey-Skøtt skriver känsloladdat 

Det är inte alltid lätt att prata om känslor om man aldrig fått öva. David känner mer och mer att hans attityd kommer i vägen för de relationer han försöker ha. Det är som att han inte kan låta bli att förstöra för sig själv. Vad hände egentligen mellan honom och Leni som gör att han inte kan låta bli Moa? Trots att Moa är Lenis bästa kompis. Trots att Davids bästa kompis Sebbe är kär i Moa. Trots att han inte vill bli som sin mamma, en som lämnar och sviker. (Ur Lämnad kvar)

I Emma Frey-Skøtts serie får vi ta del av tre ungdomars perspektiv på ett triangeldrama. Med ett känsloladdat och ett enkelt språk får läsaren Leni, Moa och Davids syn på det som hände den där ödesdigra dagen i musikrummet. De tre perspektiven visar på att en händelse kan så olika ut beroende på vem som berättar om den. Emma Frey-Skøtt har gjort en finstämd och lättillgänglig skildring av hur snabbt livet kan gå från lycka och förälskelse till sorg, mörker och ilska.

Pssst! Visste du att Allt som förändras var nominerad i Lättläst-priset 2020 och Det som inte får hända är nominerad 2021?

Omslag till Emma frey scott ungdomserie