27/6
Hegas

Sommar, sommar, sommar! Under sommarlovet kan allt hända. Du kan rädda bin, leta efter sjöodjur eller hitta en sommarflört. Här är fem lättlästa böcker att sluka under ledigheten. 

Lisen räddar ängen

Lisen är på fritis under sommaren. Det är roligt. Man kan bada, leka och äta pannkakor med sylt. Så gott. Men hur får man sylt egentligen? Tydligen behövs det insekter för att få sylt. Då behövs även en äng med fina blommor åt insekterna. Det ska Lisen fixa. Men det är det inte alla som vill …

Lisen räddar ängen uppslag

Havets hemlighet 

Morgan bor i en liten stad vid havet och livet känns väldigt trist. Hon har en hemlighet som hon inte vill berätta för någon, att hon gillar tjejer. En natt räddas Morgan från att drunkna av en mystisk tjej som heter Keltie. Men Keltie har egna hemligheter. Och när de kommer närmare varandra kommer hemligheterna att hitta upp till ytan, oavsett om Morgan är redo eller inte. Denna sommar kommer förändra allt.

Havets hemlighet uppslag

Odjurspanarna 

Malva och Hanna är på läger vid en stor sjö. Det är jätteroligt. De badar, leker och ska åka båt. Men då nämner lägerledaren att det finns ett sjöodjur i sjön. Det gör Malva nervös. Men det kan väl inte vara på riktigt eller?

Odjurspanarna uppslag

Din hand i min 

Oliver ska jobba på ett kafé som bara har öppet på sommaren. Det är där han träffar henne. Ella. Hon som är tuff. Och söt som kakorna de bakar. Tillsammans får de ta hand allt knäppt som uppstår på kaféet. Som kaoset när ett par glupska får bestämmer sig för att komma på besök och äta upp bordsdukarna. Och så kommer Ellas ex-pojkvän Kevin för att se om Oliver är bra nog för Ella. Är han verkligen det?

din hand i min uppslag

Ingen normal flyttar hit 

Black Sabbath är på högsta volym ur epa-traktorns nya högtalare och Joar spanar mot korvkiosken. Snart kommer hon ut. Minna. Förbannad över musiken som skrämmer bort gästerna från sommarjobbet. Men arg eller inte, det är en reaktion! Och allt som gör att Minna kommer närmare en stund är värt det. Fast kanske finns det bättre sätt att få Minna att komma närmare, närmare på riktigt? När Joar träffar Lukas från Stockholm är han först skeptisk, men kanske har Lukas några bra tips när det kommer till tjejer och hur man får dem på fall?

Ingen normal flyttar hit uppslag

Tips på vidare läsning! Så här behåller du läslusten i sommar